Här kan du spara på sockret

Granola utan socker

Att minska på sockerintaget är bra för de allra flesta. Det är lätt att få i sig alldeles för mycket socker varje dag. Men det är även ganska lätt att minska på det igen, så länge man vet hur. Skulle du vilja äta mer sockerfritt? Då ska du läsa tipsen här nedan. Här får du nämligen ett par tips på var du enklast kan spara på sockret i maten.

Dina middagar

Brukar du ofta köpa färdiglagad mat till middag? Beställer du ofta mat från snabbmatsrestauranger? Då får du antagligen i dig mycket onödigt socker. Färdiglagad mat från matvarubutiker och mat från snabbmatsrestauranger innehåller ofta stora mängder kalorier. Många av kalorierna kommer från det dolda sockret som gömmer sig i maten. Det kan vara svårt att se exakt hur mycket socker som gömmer sig i färdigmaten, och därför kan det även vara svårt att räkna ut hur många kalorier den innehåller. Detta gäller speciellt för restaurangmaten.

Om du vill slippa sockret i dina middagar, ska du därför börja laga mer mat själv. Hemlagat är inte bara godare, den är även mer ekonomisk på sikt. Ju mer mat du lagar själv, desto mer pengar kan du spara varje månad.  

Mellanmålen

En annan sockerfälla är mellanmålen. Det är lätt att köpa en liten risifrutti eller en liten vaniljyoghurt med chokladmüsli. Tyvärr innehåller sådana mellanmål stora mängder av socker. Vill du få tag på goda och sockerfria mellanmål? Då kan du klicka in dig på https://www.easis.se/. Där hittar du mycket sockerfritt som du kan äta i stället för mellanmål sötade med socker. Nästa gång du letar efter ett gott mellanmål ska du alltid välja ett sockerfritt alternativ. Om du känner för till exempel en müslibar, ska du alltid välja en utan tillsatt socker eller med sötningsmedel.

Snacks och sötsaker

Snacks och sötsaker är de produkter som innehåller den största mängden av socker. Det är väldigt lätt att äta alldeles för många snacks och sötsaker. De är ju så goda. Men det finns bra alternativ till vanliga snacks och sötsaker som är sötade med socker. I de flesta fall finns det ett sockerfritt alternativ som du kan köpa i stället. Du kan bland annat köpa sockerfria bakverk, barer, chokladkakor och karameller. Att hitta ett sockerfritt alternativ till det vanliga lördagsgodiset är faktiskt ganska enkelt. I stället för att gå direkt till den vanliga godishyllan, ska du testa att gå förbi hyllan med sockerfritt nästa gång du handlar. Det finns garanterat något där som passar din smak.

Andra sätt att minska på sockret

Det finns många fler sätt att minska på sockret på än de ovannämnda exemplen. Är du en stor te- eller kaffedrickare? Brukar du söta ditt te eller kaffe med lite socker? Då ska du söta det med något sockerfritt alternativ i stället. Du kan till exempel köpa en burk med sötningstabletter som du kan söta dina varma drycker med i stället för socker. Brukar du toppa din frukostyoghurt med honung? Då kan du testa att byta ut honungen mot fibersirap i stället.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.